[Rozmiar: 11499 bajtów]
[Rozmiar: 29520 bajtów]


Typy skrzyżowań:


Podobne miejsca:
[Rozmiar: 714 bajtów]Skrzyżowanie ulic Otolińskiej i Chopina

Menu:
[Rozmiar: 714 bajtów]Lista miejsc egzaminacyjnych
[Rozmiar: 714 bajtów]Mapa miejsc egzaminacyjnych
[Rozmiar: 714 bajtów]Typy skrzyżowań
[Rozmiar: 714 bajtów]Wirtualny Egzamin

Płock bez tajemnic


[Rozmiar: 19251 bajtów]
[Rozmiar: 714 bajtów][KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ]

Skrzyżowanie ulic Otolińskiej i Chopina
Typ: Skrzyżowanie z wyspą rozdzielającą
czyli skrzyżowanie ulic posiadających wyspy rozdzielające na odcinkach przyległych do skrzyżowania.

Zasady pierwszeństwa:
1)Sygnalizacja świetlna
2)Znaki drogowe przy niedziałającej sygnalizacji.

Słowa kluczowe: wyspa rozdzielająca, sygnalizacja świetlna S-2, skręt warunkowy w prawo, znak D-1, znak A-7


Galeria zdjęć
[Rozmiar: 5824 bajtów] Pojazdy skręcające w lewo z ulicy Otolińskiej w Chopina. Wyspy kanalizujące umożliwiają ustawienie pojazdu "pod skosem". Jest to niezbędne do właściwej obserwacji sytuacji. [Rozmiar: 7749 bajtów] Ta sama sytuacja widziana z trochę innej perspektywy. Każdy kierujący zajmuje nie więcej niż połowę powierzchni na środku skrzyżowania.
[Rozmiar: 7563 bajtów] Choć idealnym stanem jest gdy oba pojazdy ustawią się pod podobnym kątem, czasem niezbędne jest zachwianie tego porządku aby kierujący mogli zapewnić sobie odpowiednią widoczność. [Rozmiar: 7699 bajtów] Zjeżdzając ze skrzyżowania należy zwrócić uwagę czy za nim jest wystarczająco dużo miejsca by je opuścić (często pojazdy zatrzymują się aby przepuścić pieszych). Jeśli nie, należy poczekać.


Informacje ogólne
Skrzyżowanie to znajduje się w niewielkiej odległości od siedziby WORD Płock i bardzo często bywa elementem programu realizowanego w ramach egzaminu państwowego. Najczęściej wykonywane są tu manewry skręcania w lewo lub w prawo.

Na skrzyżowaniu funkcjonuje sygnalizacja świetlna, sytuacje gdy nie działa są niezwykle rzadkie. W sytuacji gdy sygnalizacja nie działa należy stosować się do znaków pionowych regulujących pierwszeństwo przejazdu i występujących z nimi znaków poziomych. Ulica Otolińska jest wówczas drogą z pierwszeństwem.
Należy zwrócić uwagę na fakt że zjazdy ze skrzyżowania się zawężają. Aby uniknąć problemów warto nie dojeżdżać maksymalnie do prawej krawędzi podczas opuszczania skrzyżowania.


Opis miejsca


[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

To skrzyżowanie jest typowym przykładem miejsca gdzie wloty zostały skanalizowane. Oznacza to że dwa przeciwne kierunku ruchu są rozdzielone przy pomocy specjalnych wysp. Wyspy te wymuszają odpowiedni sposób ustawienia na środku skrzyżowania, jeśli zamierzamy skręcić w lewo a istnieje konieczność ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwnego kierunku ruchu. Tak jak zostało to przedstawione na animacji, należy nieco zakrzywić tor jazdy pojazdu (patrz czerwona strzałka), ustawiając się należy pozostawić pół powierzchni skrzyżowania dla kierującego nadjeżdżającego z przeciwka (pojazd pomarańczowy), który również skręca w lewo.
Pojazdy skręcające w lewo ustawiają się tak aby ich tory jazdy były bezkolizyjne, tj. wymijają się (przejeżdżają obok siebie) prawymi stronami pojazdów. Tą zasadę należy stosować zawsze gdy tylko geometria skrzyżowania na to pozwala.
Na wielu tego typu skrzyżowaniach spotkamy znaki C-9, ustawione są one zawsze na wyspie rozdzielającej. Ułatwiają one orientację na rozległej powierzchni skrzyżowania, w dziedzinie decyzji o wyborze kształtu toru po którym poruszać się będzie pojazd oraz pozycji i miejsca zatrzymania.


Sytuacje drogowe związane z tym miejscem


[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Z Otolińskiej w lewo, w Chopina
Podobny sposób postępowania należy zastosować zawsze podczas wjazdu na skrzyżowanie od strony wlotu na którym stosowane są wyspy kanalizujące. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż szerokość jezdni oraz szerokość wysp różni się na wlotach ulicy Chopina i ulicy Otolińskiej. W związku z tym kąt pod którym należy załamać tor jazdy pojazdu na środku skrzyżowania będzie nieco mniejszy, jeśli pokonujemy skrzyżowanie od strony węższego wlotu. Niezmiennie należy jednak pamiętać o zasadzie zajmowania nie więcej niż połowy "głębokości" skrzyżowania (druga część musi pozostać dla kierującego skręcającego w lewo z kierunku przeciwnego) oraz o nieutrudnianiu ruchu jadącym na wprost i skręcającym w prawo.



[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Właściwe opuszczenie skrzyżowania
Jak zostało wspomniane skrzyżowanie to wyposażone jest w sygnalizację świetlną. Będąc już na środku skrzyżowania sygnalizator pozostaje daleko za pojazdem i nie ma możliwości obserwacji aktualnie nadawanego sygnału. Z drugiej strony jednak, znajdując się na środku skrzyżowania nie można dopuścić do sytuacji gdy nastąpi "przegapienie" momentu zmiany sygnału świetlnego. W chwili gdy nadarza się okazja, należy sprawnie opuścić środek skrzyżowania - co może zdarzyć się jeśli się nie uda? O tym w opisie kolejnej sytuacji, poniżej.



[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Niewłaściwe opuszczenie skrzyżowania
W tej sytuacji kierujący granatową Toyota nie potrafi właściwie ocenić sytuacji na skrzyżowaniu i pozostaje na nim zbyt długo. Ważnym sygnałem, niedostrzeżonym przez kierującego tym pojazdem jest ruch jasno zielonego pojazdu który zamiast wjechać na skrzyżowanie zatrzymuje się przed sygnalizatorem. Dla kierującego który znajduje się na środku skrzyżowania powinien być to jasny sygnał że nastąpiła lub za chwilę nastąpi zmiana nadawanych sygnałów i jest to OSTATNIA chwila aby bezpiecznie opuścić skrzyżowanie. Najbardziej istotna jest więc obserwacja ruchu pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, szybkie podejmowanie decyzji i sposób ich realizacji. Kierujący pojazdem w takiej sytuacji musi być przygotowany do niezwłocznego opuszczenia skrzyżowania natychmiast po zaistnieniu sprzyjających warunków (wybrany pierwszy bieg, prawa noga przygotowana do natychmiastowego przełożenia z pedału hamulca na pedał przyśpieszenia [gazu]).
Skutkiem tego nieodpowiedniego zachowania jest utrudnienie ruchu lub stworzenie zagrożenia wobec czarnego i niebieskiego pojazdu. Do zaistnienia zagrożenia w przedstawionej sytuacji przyczyniają się także zachowania kierujących pojazdami czarnym i niebieskim którzy wjeżdżają za sygnalizator nadający sygnał zielony mimo istnienia realnej przeszkody na skrzyżowaniu.
Podczas egzaminu na prawo jazdy, taka sytuacja na pewno będzie skutkować negatywną oceną wykonania zadania, a może nawet doprowadzić do jego przerwania.



[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Skręt "warunkowy" w prawo
Skrzyżowanie ulic Otolińskiej i Chopina to miejsce gdzie wszystkie wloty posiadają sygnalizację świetlną S-2, tj. wyposażoną w dodatkową komorę do wyświetlania strzałki do warunkowego skrętu w prawo. Korzystając ze strzałki do warunkowego skrętu należy bezwzględnie pamiętać o obowiązujących przepisach:

1) Należy zatrzymać się przed sygnalizatorem.
Zatrzymanie musi być "pełne" co oznacza że nie wystarczy tylko znacząco zwolnić, przejechać powoli itp. Miejsce zatrzymania wyznaczają najczęściej linie przerywane, tuż przed przejściem dla pieszych. Jeśli ich brak, zatrzymanie musi nastąpić przed sygnalizatorem.

2) Należy ustąpić pierwszeństwa pieszym
W chwili gdy na kierunku którym się poruszamy ruch jest zamknięty (sygnał czerwony) na poprzecznych przejściach dla pieszych ruch będzie otwarty. Dlatego należy bardzo uważać aby ustąpić pierwszeństwa pieszym w tym miejscu.

3) Należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się drogą poprzeczną
Na drodze poprzecznej ruch jest otwarty, aby być w stanie właściwie obserwować tą drogę, należy "podjechać" do krawędzi jezdni poprzecznej. Gdy sytuacja na to pozwala, bezpiecznie kończymy manewr. Należy pamiętać także o pierwszeństwie zawracających na skrzyżowaniu!




© KlejnaAuto
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wersja 1.0