Skrzyżowanie ulic Wyszogrodzkiej, Granicznej i Piłsudzkiego
Okolice salonu Hondy i Zakładu Energetycznego
Typ: Skrzyżowanie z wyspą centralną
Zasady pierwszeństwa: 1)Sygnalizacja świetlna 2)Znaki drogowe przy niedziałającej sygnalizacji
Słowa kluczowe: wyspa centralna, sygnalizacja świetlna S-1, sygnalizacja świetlna S-2, skręt warunkowy w prawo, znak D-1, znak A-7, znak D-1 w połączeniu z tabliczką T-6a, znak A-7 w połączeniu z tabliczką T-6c, znak B-20
Galeria zdjęć
Tak prezentuje się to skrzyżowanie kierującym nadjeżdżającym od strony centrum.
Jezdnie ulicy Piłsudzkiego są wielopasowe. Odpowiedni pas należy zająć z dużym wyprzedzeniem!
Na skrzyżowaniu z wyspą centralną nigdy nie wolno wjechać "przed wyspę" (w pierwszą jezdnię). Zabrania tego zarówno znak B-2 zakaz wjazdu jak i linia ciągłą na jezdni.
Po przejechaniu "za wyspę" należy wybrać odpowiedni pas ruchu w zależności od potrzeb - wewnętrzny do zawracania, zewnętrzny do skrętu w lewo.
Należy zwrócić uwagę że wraz z sygnałem zielonym dla pojazdu zawracającego sygnał zielony mają również pojazdy skręcające w prawo z przeciwnego kierunku ruchu. Należy ustąpić im pierwszeństwa!
W pobliżu salonu Hondy znajduje się strefa zamieszkania. Należy pamiętać o zasadach obowiązujących w tej strefie m.in, pierwszeństwo dla pieszych czy ograniczenie prędkości do 20km/h
W pobliżu ZEP-u znajduje się skrzyżowanie z tzw. pierwszeństwem łamanym. Znak STOP dodatkowo obliguje do zatrzymania się przed linią bezwzględnego zatrzymania!
Skręcając w prawo po zatrzymaniu się na STOP-ie, można napotkać sygnalizator nadający sygnał czerwony ze strzałką warunkową do skrętu w prawo. Konieczne będzie kolejne zatrzymanie przed linią warunkowego zatrzymania!
Informacje ogólne
Z racji znajdujących się w pobliżu skrzyżowania obiektów skrzyżowanie często jest rozpoznawane właśnie na podstawie obecności salonu Hondy czy budynków Zakładu Energetycznego Płock (ZEP).
Miejsce to jest bardzo często wykorzystywane podczas egzaminu gdyż umożliwia realizowanie wielu zadań egzaminacyjnych, takich jak np.:
a)Przejazd przez skrzyżowania na których ruch odbywa się wokół wyspy
czy b)Zawracanie na skrzyżowaniu.
Trudności jakie nastręcza to miejsce nie wynikają zazwyczaj z samego pokonywania skrzyżowania (które z racji działającej tu sygnalizacji jest raczej łatwe) lecz z konieczności dokonania wyboru i zajęcia (zmiany) pasa ruchu. Manewr ten powinno się to wykonać zdecydowanie przed skrzyżowaniem.
Sytuacje gdy nie działa tu sygnalizacja są niezwykle rzadkie, jednakże i na taką okoliczność należy być przygotowanym, została temu tematowi poświęcona jedna z animacji poniżej.
Warto również zwrócić uwagę że w pobliżu tego dużego skrzyżowania znajduje się również skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym (również zostało dokładnie opisane w jednej z animacji).
Miejsce to jest doskonałym przykładem skrzyżowania gdzie ruch odbywa się wokół wyspy, jednakże należy zauważyć że nie jest to rondo (brak znaków C-12 "ruch okrężny"). Na tego typu skrzyżowaniach, najgorszym błędem jaki można popełnić jest wjechanie "przed wyspę", w pierwszą jezdnię po lewej stronie. Analizując animację widać dokładnie zakreślone na zielono znaki B-2 "zakaz wjazdu" (należy zwrócić uwagę że stoi on po prawej stronie jezdni gdyż obowiązuje ruch prawostronny) czy linię ciągłą na jezdni. Po uporaniu się z tym problemem, gdy kierujący znajdzie się już we właściwej "śluzie" musi wybrać pas w zależności od wykonywanego manewru. Na tego typu skrzyżowaniach pas wewnętrzny (bliżej wyspy centralnej) służy do zawracania, zaś pas zewnętrzny (dalej od wyspy centralnej) do skrętu w lewo (zjazd ze skrzyżowania odbywa się już praktycznie na wprost).
WAŻNE! Jeżeli na skrzyżowaniu wykonywany będzie manewr zawracania lub skrętu w lewo, konieczne będzie zajęcie lewego pasa ruchu przy dojeżdżaniu do skrzyżowania - należy to uczynić z odpowiednim wyprzedzeniem!
Najczęściej wykonywanym w tym miejscu manewrem podczas egzaminu jest zawracanie. Po uprzednim (z odpowiednim wyprzedzeniem)zajęciu lewego pasa należy zwrócić uwagę na nadawany sygnał, jeśli jest zielony można wjechać na skrzyżowanie. Po wjechaniu, konieczna będzie jeszcze jedna zmiana pasa ruchu. Jako że wykonywany jest manewr zawracania należy zająć pas wewnętrzny, należy bacznie obserwować sygnalizację świetlną (zazwyczaj nadaje ona inny sygnał niż ta na wjeździe na skrzyżowanie!) Gdy zapali się już sygnał zielony należy pamiętać że taki sam sygnał pojawi się na wlocie z przeciwnej strony tego skrzyżowania! Jako że pojazdy nadjeżdżające z przeciwka mogą tylko skręcać w prawo, należy im ustąpić pierwszeństwa. Pojazdy te mogą zająć dowolny pas ruchu (pojazd pomarańczowy i pojazd czerwony) więc należy rozsądnie wybrać miejsce zatrzymania. Po przepuszczeniu tych pojazdów, jeżeli planowana jest jazda na wprost, warto zająć od razu pas prawy, ułatwi to późniejsze wypełnienie warunku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi.
WAŻNE! Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas - nie stanowi to błędu!
Bardzo podobny sposób postępowania należy zastosować w razie chęci wykonania skrętu w lewo.
Pierwszą różnicą jest pas który należy wybrać - przy skręcie w lewo należy wybrać pas zewnętrzny, znajdujący się dalej od wyspy centralnej. Należy zwrócić uwagę że skręt w lewo wykonywany jest przed dojechaniem do skrzyżowania, niektórym wydawać się wiec może że zjazd ze skrzyżowania odbywa się na wprost.
Sytuacja gdy sygnalizacja świetlna jest wyłączona lub nie działa praktycznie się nie zdarza. Gdyby jednak tak się zdarzyło, należy zastosować się do znaków drogowych. Na wjeździe na skrzyżowanie od strony centrum ustawiony jest znak D-1 "droga z pierwszeństwem".
Trudność zaczyna się dopiero gdy kierujący przystępuje do manewru zawracania lub skrętu w lewo. Choć na środku skrzyżowania brak znaku A-7 z racji wykonywanego manewru należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka (od strony Podolszyc). Co istotne, mówimy tu o pojazdach nadjeżdżających z przeciwka w perspektywy wjazdu na skrzyżowanie, gdyż kolejność przejazdu przez skrzyżowanie należy ustalić przed wjechaniem na nie. Dlatego też, po ustawieniu się na pasie do zawracania przepuszczone są pojazdy: pomarańczowy i niebieski nadjeżdżające od strony Podolszyc.
W pobliżu skrzyżowania znajduje się drugie, mniejsze skrzyżowanie na którym może być realizowane zadanie przejazd przez skrzyżowania z pierwszeństwem "łamanym". Animacja przedstawia przejazd od strony ZEP-u w stronę
Kierujący nadjeżdżający od tego kierunku napotyka znaki A-7 "ustąp pierwszeństwa" w połączeniu z tabliczką T-6c wskazującą przebieg drogi z pierwszeństwem na skrzyżowaniu. Jasnym więc jest że zarówno podczas jazdy na wprost, jaki podczas skrętu w prawo niezbędne będzie ustąpienie pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka oraz z prawej.
Dodatkową trudnością jest obecność znaku B-20 "STOP" wraz z linią bezwzględnego zatrzymania "P-12". Konieczne więc jest zatrzymanie się przed tą linią.
Pojazd przedstawiony w animacji skręca w prawo, i chwilę po ruszeniu napotyka sygnalizację S-2 ze strzałką warunkową do skrętu w prawo. W związku z tym należy:
1) Należy zatrzymać się przed sygnalizatorem. Zatrzymanie musi być "pełne" co oznacza że nie wystarczy tylko znacząco zwolnić, przejechać powoli itp. Miejsce zatrzymania wyznaczają linie przerywane. Choć wydaje się to dziwne, na odcinku kilkudziesięciu metrów należy zatrzymać się więc dwukrotnie - najpierw przed znakiem STOP i ponownie przed sygnalizacją.
2) Należy ustąpić pierwszeństwa pieszym W chwili gdy na kierunku którym się poruszamy ruch jest zamknięty (sygnał czerwony) na poprzecznych przejściach dla pieszych ruch będzie otwarty. Dlatego należy bardzo uważać aby ustąpić pierwszeństwa pieszym w tym miejscu.
3) Należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się drogą poprzeczną Na drodze poprzecznej ruch jest otwarty, aby być w stanie właściwie obserwować tą drogę, należy "podjechać" do krawędzi jezdni poprzecznej. Stąd też konieczność ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi barwy pomarańczowej. Należy zwrócić uwagę, że po warunkowym skręceniu w prawo możliwa jest zarówno jazda prosto przez skrzyżowanie, jak i skręcenie w lewo czy nawet zawracanie. Wybierając dwie ostatnie możliwości, należy zająć pas w pobliżu podwójnej linii ciągłej na wjeździe na skrzyżowanie i liczyć się z koniecznością długiego oczekiwania na możliwość wjazdu.