Zasady pierwszeństwa: 1)Sygnalizacja świetlna 2)Znaki drogowe przy niedziałającej sygnalizacji
Słowa kluczowe: "Rondo", znak C-12 ,wyspa centralna, sygnalizacja świetlna S-1, sygnalizacja świetlna S-2, skręt warunkowy w prawo, znak D-1, znak A-7,
Galeria zdjęć
Tak prezentuje się to skrzyżowanie kierującym nadjeżdżającym od strony centrum.
Jezdnia podzielona jest tu na trzy pasy ruchu. Pas prawy służy zarówno do skrętu w prawo jak i jazdy na wprost. Odpowiedni pas należy zająć z dużym wyprzedzeniem! Na skrzyżowaniu z wyspą centralną nigdy nie wolno wjechać "przed wyspę" (w pierwszą jezdnię).
Skrzyżowanie to jest dość nietypowe (kształt litery "T"), ponieważ posiada tylko trzy wloty. Jadąc od strony centrum z zamiarem zawracania, za wyspą, można zająć dowolny pas ruchu.
Dzieje się tak dlatego, wszystkie trzy pasy ruchu na części skrzyżowania za wyspą pozwalają na wykonanie tego manewru (strzałki kierunkowe do skrętu w lewo P-8b). Wynika to z braku symetrii skrzyżowania wynikającej z braku kontynuacji drogi prowadzącej od nowego mostu za skrzyżowaniem.
Ten nietypowy podział pasów ruchu wynika z faktu iż niemożliwa jest jazda na wprost (brak drogi).
Jeżeli zbliżamy się do tego skrzyżowania z przeciwnego kierunku (od strony Podolszyc), musimy pamiętać że pasy ruchu za wyspą są już podzielone standardowo (jeden pas do zawracania, trzy pasy na wprost, do wjazdu na most).
Reasumując jadąc od strony centrum z zamiarem zawracania (czarne auto) mamy możliwość wyboru dowolnego pasu za wyspą. Jakie niesie to konsekwencje przedstawią poniższe animacje.
Informacje ogólne
Warto zacząć od wyjaśnienia. Potoczna nazwa "rondo" w realiach polskich przepisów to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", dla jasności przekazu niniejszy opis będzie wykorzystywał obie te nazwy zamiennie.
Miejsce to od dawna cieszy się złą sławą w Płocku. Mimo że skrzyżowanie oznakowane jest znakami C-12 (ruch okrężny) jego kształt wielu kierowcom nie przypomina typowego "ronda", stąd w czasach gdy nie działała tu jeszcze sygnalizacja świetlna, wypadki i kolizje były tu nagminne, a skrzyżowanie zapracowało na tytuł "Rondo Dzwon".
Skrzyżowanie dostarcza problemów w zakresie wyboru pasa ruchu podczas jego pokonywania. Również konieczność zajęcia odpowiedniego pasa przed skrzyżowaniem jest kwestią której nie można pominąć.
Sytuacje gdy nie działa tu sygnalizacja są niezwykle rzadkie, jednakże i na taką okoliczność należy być przygotowanym, została temu tematowi poświęcona jedna z animacji poniżej.
Na wstępie warto zauważyć że skrzyżowanie to zdecydowanie odbiega od tego co mogłoby być nazwane typowym. Skrzyżowanie posiada trzy wloty - od strony centrum (tak jak porusza się pojazd na animacji), od strony mostu i od strony Podolszyc. Ten nietypowy podział sprawia że kierujący jadący od centrum nie może wykonać skrętu w lewo, gdyż brakuje tam zwyczajnie drogi. Stąd też na części jezdni gdzie zazwyczaj występuje podział pasów ruchu do skrętu w lewo i zawracania, wszystkie pasy ruchu umożliwiają zawracanie.
Oczywiście należy pamiętać o podstawowych zasadach obowiązujących na tego typu skrzyżowań:
- pas ruchu przed skrzyżowaniem (w wypadku zawracania będzie to pas lewy) należy zająć z odpowiednim wyprzedzeniem
- nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię na skrzyżowaniu (przed wyspę).
WAŻNE! Jeżeli na skrzyżowaniu wykonywany będzie manewr zawracania lub skrętu w lewo, konieczne będzie zajęcie lewego pasa ruchu przy dojeżdżaniu do skrzyżowania - należy to uczynić z odpowiednim wyprzedzeniem!
Kierujący który porusza się od strony centrum i zamierza zawrócić w pierwszej kolejności podczas zbliżania się do skrzyżowania powinien zmienić pas ruchu na lewy (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem. Zbliżając się do skrzyżowania należy mieć włączony lewy kierunkowskaz (zamiar zmiany kierunku jazdy na rondzie powinien być sygnalizowany tak samo jak na każdym innym skrzyżowaniu).
Po przejechaniu "za wyspę" (nigdy nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię, "przed wyspą") kierujący staje przed wyborem pasa ruchu.
Prześledźmy co stanie się gdy wybierze zewnętrzny pas ruchu. Po odczekaniu na zmianę sygnału świetlnego na zielony, kierujący od razu zjeżdża prawym pasem do prawej krawędzi, co ułatwia dalsze spełnianie wymogu jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
Ten sposób postępowania na skrzyżowaniach jest WYJĄTKOWY, na większości skrzyżowań tego typu będzie niedopuszczalny.
Należy również zwrócić uwagę że nie trzeba wjeżdżać na zewnętrzny pas ruchu nie naruszając znaków poziomych. Od strony wjazdu są one przerwane więc można po nich jeździć.
Jeżeli kierujący zdecyduje się wybrać pas wewnętrzny (najbliższy wyspie centralnej) nie stanowi to ŻADNEGO błędu. Nieco trudniej wyglądać będzie opuszczanie przez niego skrzyżowania. Zjeżdżając z ronda, szczególnie gdy pojazd znajduje się w fazie skrętu zaleca się nie zmienianie pasa ruchu z racji ograniczonych możliwości obserwacji sytuacji wokół pojazdu. Pas ruchu najlepiej zmienić kilka chwil po opuszczeniu skrzyżowania, gdy istnieje możliwość pełnej obserwacji, zarówno w lusterkach jak i szybie tylnej, co z pewnością ułatwi bezpieczne wykonanie manewru.
WAŻNE! Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas - nie stanowi to błędu!
Sytuacja gdy nie działa sygnalizacja świetlna zdarza się wyjątkowo. Należy wówczas stosować się do znaków poziomych i pionowych oraz zachować szczególną ostrożność wynikającą m.in z migającego sygnału żółtego.
Należy zwrócić uwagę że przy wjeździe na skrzyżowanie obok znaku C-12 "ruch okrężny" znajduje się znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Niezależnie więc od obranego kierunku przejazdu przez rondo, należy w pierwszej kolejności ustąpić pierwszeństwa tym pojazdom, które już poruszają się po rondzie (pojazd pomarańczowy). Gdy kierujący znajdzie się już na rondzie, zaczyna przysługiwać mu pierwszeństwo w stosunku do zbliżających się do skrzyżowania. Dlatego też kierujący czerwonym i niebieskim autem zobligowani są do ustąpienia pierwszeństwa.
Pamiętać należy że pierwszeństwo przysługuje przed zbliżających się do skrzyżowania, jeżeli kierujący zamierza zmienić zajmowany pas ruchu podczas poruszania się po rondzie, zgodnie z przepisem ogólnym musi ustąpić pierwszeństwa kierującemu poruszającemu się po nim lub wjeżdżającemu nań z prawej strony.
Prawy kierunkowskaz "zjazdowy" a rondo Wojska Polskiego
Choć nie jest to do końca uregulowane zapisami prawa, istnieje bardzo pożyteczny zwyczaj używania prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda na której brak lub aktualnie nie działa sygnalizacja świetlna.
Aby zrozumieć tą kwestię należy postawić sobie pytanie po co używany jest ten, nie zapisany w przepisach, kierunkowskaz "zjazdowy". Otóż jego głównym celem jest "pokazanie" kierującym oczekującym na możliwość wjazdu na rondo iż kierujący używający tego kierunkowskazu będzie opuszczał rondo. W związku z nietypową budową (bardzo szerokie pasy rozdzielające jezdnie) ronda Wojska Polskiego używanie kierunkowskazu w tym miejscu ma jedynie znaczenie porządkowe, nie wnoszące niczego istotnego do stopnia poinformowania innych uczestników ruchu.
Warto jednak pamiętać że na innych rondach bez sygnalizacji świetlnej kierunkowskaz "zjazdowy" będzie bardzo przydatny i konsekwentnie należy go wykorzystywać.
Przed wykonaniem skrętu w lewo z mostu w kierunku centrum można zająć jeden z dwóch pasów służących do jazdy w lewo. Poruszając się po rondzie, szczególnie gdy pojazd znajduje się w fazie skrętu zaleca się nie zmienianie pasa ruchu z racji ograniczonych możliwości obserwacji sytuacji wokół pojazdu. Pas ruchu najlepiej zmienić kilka chwil po opuszczeniu skrzyżowania, gdy istnieje możliwość pełnej obserwacji, ułatwi to bezpieczne wykonanie manewru.