[Rozmiar: 11499 bajtów]
[Rozmiar: 29520 bajtów]


Typy skrzyżowań:


Podobne miejsca:
[Rozmiar: 714 bajtów]Skrzyżowanie ulic Wyszogrodzkiej, Granicznej i Piłsudzkiego Okolice salonu Hondy i Zakładu Energetycznego
[Rozmiar: 714 bajtów]Rondo Wojska Polskiego
[Rozmiar: 714 bajtów]Okolice dworca PKP (ulice Chopina, Dworcowa i Mickiewicza)
[Rozmiar: 714 bajtów]Okolice płockiego ZOO (ulice Kilińskiego, Norbertańska i Warszawska)

Menu:
[Rozmiar: 714 bajtów]Lista miejsc egzaminacyjnych
[Rozmiar: 714 bajtów]Mapa miejsc egzaminacyjnych
[Rozmiar: 714 bajtów]Typy skrzyżowań
[Rozmiar: 714 bajtów]Wirtualny Egzamin

Płock bez tajemnic


[Rozmiar: 16176 bajtów]
[Rozmiar: 714 bajtów] [KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ]

Okolice dworca PKP (ulice Chopina, Dworcowa i Mickiewicza)
Typ: Skrzyżowanie z wyspą centralną

Zasady pierwszeństwa:
1)Znaki drogowe

Słowa kluczowe: wyspa centralna, znak D-1, znak A-7, znak B-20

Galeria zdjęć
[Rozmiar: 5824 bajtów] Tak prezentuje się to skrzyżowanie kierującym nadjeżdżającym od strony WORD. Droga jedniojezdniowa, dwukierunkowa stopniowo przechodzi w o dwóch jezdniach, każda o dwóch pasach ruchu. [Rozmiar: 5824 bajtów] Jak na każdym skrzyżowaniu z wyspą centralną nigdy nie wolno wjechać "przed wyspę" (w pierwszą jezdnię).
[Rozmiar: 5824 bajtów] Warto zwrócić uwagę że pojazdy wyjeżdżające z tej pierwszej jezdni mają znak B-20 STOP. Znak jest umieszczony po lewej i prawej stronie tej jezdni. [Rozmiar: 5824 bajtów] Część skrzyżowania "za wyspą" która służy do zawracania (bliżej wyspy centralnej) lub skrętu w lewo(dalej od wyspy centralnej).
[Rozmiar: 5824 bajtów] Nadjeżdżając od strony WORD-u, po wykonaniu zawracania na tym skrzyżowaniu nie wolno od razu zająć prawego pasa - linie ciągła. [Rozmiar: 5824 bajtów] Widok na skrzyżowanie od strony ulicy Dworcowej. Chcąc jechać w lewo, również należy pamiętać o zasadzie "za wyspę" którą tu dodatkowo "wspierają" znaki nakazu. Warto zauważyć iż po prawej stronie znajduje się "łącznica" którą wykonuje się skręt w prawo.
[Rozmiar: 5824 bajtów] Należy zwrócić uwagę na znak B-20 "STOP" wraz z linią bezwzględnego zatrzymania P-12. Po dojechaniu w to miejsce konieczne jest zatrzymanie.


Informacje ogólne
Rozważania na temat tego miejsca należy rozpocząć od bardzo ważnej uwagi. Teoretycy prawa jak i autorytety w dziedzinie Prawa o Ruchu Drogowym spierają się czy mamy w tym miejscu do czynienia z jednym czy kilkoma skrzyżowaniami. Wskazane poniżej przykłady postępowania przyjmowane są jako prawidłowe, trochę na zasadzie praktyki (tworzonej przez kierowców pokonujących to miejsce codziennie) jaka wykreowała się w tym miejscu. Podczas egzaminu miejsce jest dość często wykorzystywane, trudno wskazać jeden dominujący tu manewr, stąd warto dokładnie przestudiować wszystkie przedstawione animacje.


Opis miejsca


[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Miejsce to jest typowym przykładem skrzyżowania gdzie ruch odbywa się wokół wyspy. O zasadach pierwszeństwa decydują tu znaki.
Oczywiście należy pamiętać o podstawowych zasadach obowiązujących na tego typu skrzyżowań:
- pas ruchu przed skrzyżowaniem (w wypadku zawracania będzie to pas lewy) należy zająć z odpowiednim wyprzedzeniem
- nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię na skrzyżowaniu (przed wyspę).


[Rozmiar: 1799 bajtów]
WAŻNE! Jeżeli na skrzyżowaniu wykonywany będzie manewr zawracania lub skrętu w lewo, konieczne będzie zajęcie lewego pasa ruchu przy dojeżdżaniu do skrzyżowania - należy to uczynić z odpowiednim wyprzedzeniem!



Sytuacje drogowe związane z tym miejscem


[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Zawracanie
Kierujący który porusza się od strony WORD-u i zamierza zawrócić w pierwszej kolejności podczas zbliżania się do skrzyżowania powinien zmienić pas ruchu na lewy (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem. Zbliżając się do skrzyżowania należy mieć włączony lewy kierunkowskaz.
Po przejechaniu "za wyspę" (nigdy nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię, "przed wyspą") kierujący powinien zająć pas bliższy wyspie centralnej. Jeśli istnieje konieczność ustąpienia pierwszeństwa, powinien zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania P-13 złożonej z trójkątów.
Ze względu na linię ciągłą niedopuszczalne jest próbowanie natychmiastowego zajęcia pasa prawego. Należy najpierw zając pas lewy i dopiero gdy linia stanie się przerywana, zająć pas prawy.



[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Skręt w lewo
Jeżeli zadaniem kierującego jest wykonanie skrętu w lewo na tym skrzyżowaniu, początkowa faza przygotowania się do tego manewru wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku opisywanego powyżej zawracania.
Różnica polegać będzie na tym, iż aby wykonać manewr skrętu w lewo należy zająć pas ruchu znajdujący się dalej od wyspy centralnej. Jeśli istnieje konieczność ustąpienia pierwszeństwa, powinien zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania P-13 złożonej z trójkątów.
Koniecznie należy zwrócić uwagę na sytuacje na przejściu dla pieszych za drugą jezdnią ulicy Chopina. Jest to bardzo rozległe przejście i jeśli są na nim piesi warto poczekać z ruszeniem, gdyż przed samym przejściem dla pieszych jest zbyt mało miejsca i można utrudnić ruch pojazdom mającym pierwszeństwo.



[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Zawracanie w kierunku ul. Bielskiej
Jeżeli zawracanie wykonywane będzie od przeciwnej strony niż ta opisana powyżej zachowanie kierującego nie ulegnie dużej zmianie. Największą różnicą jest pojawienie się znaku B-20 "STOP" wraz z linią bezwzględnego zatrzymania, gdzie oczywiście konieczne będzie zatrzymanie się.
W momencie zatrzymania się przed znakiem STOP, równolegle na skrzyżowaniu może pojawić się inny pojazd, nadjeżdżający od strony ulicy Dworcowej, który będzie poruszał się w tym samym kierunku. Aby uniknąć kolizji zaleca się więc po zatrzymaniu jazdę pasem lewym i zmienienie go na prawy dopiero gdy uda się wykluczyć (poprzez obserwację lusterka i tylnej szyby) spowodowanie zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Należy zwrócić uwagę że pojazdy nadjeżdżające od dworca będą wyjeżdżały specjalną "łącznicą" i teoretycznie przysługuje im pierwszeństwo, w praktyce jednak te miejsca są tak od siebie oddalone że kierujący wyjeżdżający z tego miejsca ustępują pierwszeństwa.


[Rozmiar: 1799 bajtów]
WAŻNE! Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas - nie stanowi to błędu!





[Rozmiar: 714 bajtów][Kliknij aby powiększyć]

Skręt z ul. Dworcowej
Poruszając się od strony ulicy Dworcowej z zamiarem skrętu w lewo należy postępować "dwuetapowo".
Pierwszy etap to pokonanie pierwszej jezdni, gdzie pojazdy którym należy ustąpić pierwszeństwa zbliżają się (patrząc z perspektywy kierowcy) z lewej strony. Aby to uczynić należy zatrzymać pojazd przed linią warunkowego zatrzymania (P-13) złożonej z trójkątów.
Etap drugi to zbliżenie się do kolejnej jezdni. Nim uda się to uczyć może istnieć konieczność wcześniejszego ustąpienia pierwszeństwa pojazdom wjeżdżającym na tę część drogi - tak jak dzieje się to w przypadku auta pomarańczowego. Obowiązek ten wynika z umieszczonych na jezdni znaków poziomych - linii warunkowego zatrzymania (P-13) złożonej z trójkątów wraz z trójkątem podporządkowania (jest to dokładnie widoczne na ostatnim zdjęciu w galerii powyżej). Po ustąpieniu pierwszeństwa, należy zbliżyć się do linii bezwzględnego zatrzymania P-12, gdzie należy zatrzymać pojazd. Jako że wykonywany jest skręt w lewo, warto ustawić się jak najbliżej środka który wyznacza linia ciągła.
Po ewentualnym ustąpieniu pierwszeństwa, w tym wypadu nie ma przeciwwskazań aby od razu zająć pas prawy, który stanowi niejako przedłużenie wcześniej zajmowanego pasa ruchu. Dodatkowo, jeżeli na pasie obok pojawi się pojazd zawracający, to wjazd na pas prawy należy traktować jako obowiązek.




© KlejnaAuto
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wersja 1.0