Skrzyżowanie ulic Wyszogrodzkiej, Granicznej i Piłsudzkiego
Okolice salonu Hondy i Zakładu Energetycznego
Typ: Skrzyżowanie z wyspą centralną
Zasady pierwszeństwa: 1)Sygnalizacja świetlna 2)Znaki drogowe przy niedziałającej sygnalizacji
Słowa kluczowe: wyspa centralna, sygnalizacja świetlna S-1, sygnalizacja świetlna S-2, skręt warunkowy w prawo, znak D-1, znak A-7, znak D-1 w połączeniu z tabliczką T-6a, znak A-7 w połączeniu z tabliczką T-6c, znak B-20
Tak prezentuje się to skrzyżowanie kierującym nadjeżdżającym od strony centrum.
Jezdnie ulicy Piłsudzkiego są wielopasowe. Odpowiedni pas należy zająć z dużym wyprzedzeniem!
Na skrzyżowaniu z wyspą centralną nigdy nie wolno wjechać "przed wyspę" (w pierwszą jezdnię). Zabrania tego zarówno znak B-2 zakaz wjazdu (wcześniej ustawiono, widoczny dla nadjeżdzających, znak c-5 "nakaz jazdy prosto").
Po przejechaniu "za wyspę" należy wybrać odpowiedni pas ruchu w zależności od potrzeb - wewnętrzny do zawracania, zewnętrzny do skrętu w lewo.
Poruszając się od WORD-u w kierunku Podolszyc (na drogowskazie kierunek Warszawa), na wysokości salonu Hondy, na jezdni napotkamy strzałki do jazdy na wprost
W dalszej częsci skrzyżowania te strzałki przechodzą w strzałki do skrętu w lewo. Warto zrówić uwagę na znak "nakaz skrętu w lewo" który obliguje do włączenia kierunkowskazu!
W pobliżu ZEP-u znajduje się skrzyżowanie z tzw. pierwszeństwem łamanym. Znak nakaz skrętu w prawo dodatkowo obliguje do sygnalizowania swojego zamiaru poprzez włączenia prawego kierunkowskazu!
W pobliżu salonu Hondy znajduje się strefa zamieszkania. Należy pamiętać o zasadach obowiązujących w tej strefie m.in, pierwszeństwo dla pieszych czy ograniczenie prędkości do 20km/h
Informacje ogólne
Z racji znajdujących się w pobliżu skrzyżowania obiektów skrzyżowanie często jest rozpoznawane właśnie na podstawie obecności salonu Hondy czy budynków Zakładu Energetycznego Płock (ZEP).
Miejsce to jest bardzo często wykorzystywane podczas egzaminu gdyż umożliwia realizowanie wielu zadań egzaminacyjnych, takich jak np.:
a)Przejazd przez skrzyżowania na których ruch odbywa się wokół wyspy
czy b)Zawracanie na skrzyżowaniu.
Trudności jakie nastręcza to miejsce nie wynikają zazwyczaj z samego pokonywania skrzyżowania (które z racji działającej tu sygnalizacji jest raczej łatwe) lecz z konieczności dokonania wyboru i zajęcia (zmiany) pasa ruchu. Manewr ten powinno się to wykonać zdecydowanie przed skrzyżowaniem.
Sytuacje gdy nie działa tu sygnalizacja są niezwykle rzadkie, jednakże i na taką okoliczność należy być przygotowanym, została temu tematowi poświęcona jedna z animacji poniżej.
Warto również zwrócić uwagę że w pobliżu tego dużego skrzyżowania znajduje się również skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym.
Miejsce to jest doskonałym przykładem skrzyżowania gdzie ruch odbywa się wokół wyspy, jednakże należy zauważyć że nie jest to rondo (brak znaków C-12 "ruch okrężny"). Na tego typu skrzyżowaniach, najgorszym błędem jaki można popełnić jest wjechanie "przed wyspę", w pierwszą jezdnię po lewej stronie. Analizując animację widać dokładnie zakreślone na zielono znaki C-5 "nakaz jazdy prosto", widoczny na etapie dojazdu do skrzyżowania oraz B-2 "zakaz wjazdu" (należy zwrócić uwagę że stoi on po prawej stronie jezdni gdyż obowiązuje ruch prawostronny). Po uporaniu się z tym problemem, gdy kierujący znajdzie się już we właściwej "śluzie" musi wybrać pas w zależności od wykonywanego manewru. Na tego typu skrzyżowaniach pas wewnętrzny (bliżej wyspy centralnej) służy do zawracania, zaś pas zewnętrzny (dalej od wyspy centralnej) do skrętu w lewo (zjazd ze skrzyżowania odbywa się już praktycznie na wprost).
WAŻNE! Jeżeli na skrzyżowaniu wykonywany będzie manewr zawracania lub skrętu w lewo, konieczne będzie zajęcie lewego pasa ruchu przy dojeżdżaniu do skrzyżowania - należy to uczynić z odpowiednim wyprzedzeniem!
Najczęściej wykonywanym w tym miejscu manewrem podczas egzaminu jest zawracanie. Po uprzednim (z odpowiednim wyprzedzeniem)zajęciu lewego pasa należy zwrócić uwagę na nadawany sygnał, jeśli jest zielony można wjechać na skrzyżowanie. Po wjechaniu, konieczna będzie jeszcze jedna zmiana pasa ruchu. Jako że wykonywany jest manewr zawracania należy zająć pas wewnętrzny, należy bacznie obserwować sygnalizację świetlną (zazwyczaj nadaje ona inny sygnał niż ta na wjeździe na skrzyżowanie!) Gdy zapali się już sygnał zielony należy pamiętać że taki sam sygnał pojawi się na przejściu dla pieszych oraz przejeździe dla rowerzystów które będziemy przecinać. Po ewentalnym przepuszczeniu pieszych i/lub rowerzystów, jeżeli planowana jest jazda na wprost, warto zająć od razu pas prawy, ułatwi to późniejsze wypełnienie warunku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi.
WAŻNE! Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas - nie stanowi to błędu!
Bardzo podobny sposób postępowania należy zastosować w razie chęci wykonania skrętu w lewo.
Jedyną różnicą jest pas który należy wybrać - przy skręcie w lewo należy wybrać pas zewnętrzny, znajdujący się dalej od wyspy centralnej. Należy zwrócić uwagę że skręt w lewo wykonywany jest przed dojechaniem do skrzyżowania, niektórym wydawać się wiec może że zjazd ze skrzyżowania odbywa się na wprost.
Dużym problemem, który pojawia się na egzaminie, jest kwestia niejednoznacznego sposobu wydawania poleceń na tym skrzyżowaniu dla jadących od WORD-u w kierunku Podolszyc/nowego mostu etc. Egzaminatorzy są niespójni w swoich komendach stąd zamiar pokonania skrzyżowania w wyżej wymienionym kierunku może być przez egzaminatora zlecony poleceniem:
- w lewo na skrzyżowaniu
- proszę kierować się na Warszawę (są tam stosowne oznakowania tablicami kierunkowymi - zdjęcie nr 5 we wstępie tego rozdziału)
- lub brakiem polecenia (obecność znaku C-4 powoduje konieczność skrętu w lewo)
Najwięcej kłopotu wzbudza polecenie "w lewo na skrzyżowaniu" gdyż u większości osób zbliżających się do skrzyżowania działa, skądinąd słuszny automatyzm, zajmowania lewego pasa w celu wykonania lewoskrętu (tak jak pojazd czerwony). Oznakowanie poziome na wlocie skrzyżowania, dopuszcza wykonanie tego manewru z obu pasów (strzałki do jazdy na wprost, przechodzące dopiero w połowie skrzyżowania w strzałki do skrętu w lewo - patrz zdjęcia 5 i 6 we wstępie tego rozdziału). Dlatego zarówno pojazd czerwony jak i pojazd biały są ustawione poprawnie do wykonania tego manewru.
Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest sytuacja kolizyjna do której dochodzi przy próbie "powrotu" czerwonego samochodu do prawej krawędzi za skrzyżowaniem. Jeśli na etapie początkowym, kierujący znajdzie się już na lewym pasie, musi dochować wszelkiej staranności żeby nie zajechać drogi pojazdowi białemu. Zaleca się więc kierującemu pojazdem czerwonym, wyprostowanie pojazdu po skręcie i powrót do prawej dopiero po kilku sekundach, po uprzednim uzyskaniu pewności że manewr nie spowoduje nieustąpienia pierwszeństwa pojazdom jadącym tak jak pojazd biały. Pamiętajmy że powrót do na prawy pas jest obowiązkiem prawnym, ale nie powinniśmy go realizować "za wszelką cenę" - uczyńmy to gdy pas będzie pusty.
Co zrobić by uniknąć tej skomplikowanej sytuacji opisanej powyżej? Jeśli odpowiednio wcześnie uda nam się rozpoznać to miejsce - niezależnie od polecenia - pokonajmy skrzyżowanie pasem prawym (tak jak pojazd biały). Staje się ono wówczas zaskakująco łatwe, a postępowanie to nie jest w żaden sposób niezgodne z przepisami czy logiką ruchu drogowego.