Zasady pierwszeństwa: 1)Sygnalizacja świetlna oraz zapory kolejowe
Słowa kluczowe: przejazd kolejowy
Galeria zdjęć
Przejazd kolejowy na ulicy Otolińskiej jest przejazdem wielotorowym.
Na przejeździe kolejowym należy pamiętać o zachowaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Jak widać, kierujący ciemnym pojazdem o tym zapomniał.
Przykład poprawnego postępowania - kierujący czerwonym pojazdem czeka aż za przejazdem pojawi się wystarczająca ilość miejsca aby bezpiecznie pokonać ten przejazd.
Przejazd znajduje się blisko WORD Płock - jest niemal obowiązkowym elementem każdego egzaminu.
Informacje ogólne
Przejazd kolejowy na ulicy Otolińskiej znajduje się w bezpośredniej odległości WORD Płock, podczas egzaminu osoba najczęściej zmuszona jest przejechać przezeń dwukrotnie - raz na samym początku egzaminu, oraz drugi podczas powrotu do ośrodka. Przejazd ten jest niestety wielokrotnie zamykany, często na irracjonalnie długi czas, co przyczynia się do powstawania zatorów drogowych w tym miejscu. Należy to mieć na uwadze podczas pokonywania tego miejsca, gdyż, jako iż jest to przejazd wielotorowy, trudność sprawia tu zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu.
Przejazdy kolejowe
Przejazdy kolejowe są miejscami gdzie ruch pojazdów krzyżuje się z ruchem pociągów. Są to miejsca szczególnie niebezpieczne ze względu na fakt że rozpędzony skład kolejowy, z racji swojej ogromne masy, aby się zatrzymać potrzebuje zdecydowanie dłuższej drogi niż pojazd samochodowy. Pomimo stosowania zapór, sygnalizacji świetlnej oraz innych elementów mających poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych należy pamiętać że za bezpieczne pokonanie przejazdu odpowiada zawsze kierujący!
Obowiązki kierującego na przejeździe kolejowym: Art. 28. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona. 2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd. 3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
WAŻNE! Nawet jeśli przejazd kolejowy posiada zapory i są one otwarte nie jest to gwarancją że nie zbliża się pociąg. Pamiętaj że za za bezpieczny przejazd odpowiada zawsze Kierujący!
Przepis wyraźnie zabrania wjazdu na przejazd kolejowy jeśli na nim lub bezpośrednio za nim, brak miejsca do kontynuowania jazdy. Respektowanie tego zapisu szczególnie łatwo sprawdzić na tak rozległym przejeździe kolejowym, jak ten występujący na ulicy Otolińskiej. Często zdarza się tak że pomimo otwartych zapór i braku sygnału czerwonego kierujący, nim wjedzie na przejazd, zmuszony będzie zatrzymać się, gdyż pojazd jadący przed nim jest tak blisko iż nie byłoby możliwości zachowania bezpiecznego odstępu.
Łatwo wyobrazić sobie przykre konsekwencje postępowania, gdy kierujący ignorując tą zasadę, zostaje "zamknięty" wewnątrz przejazdu kolejowego, bez szans ucieczki z torów spowodowanej zatorem który się wytworzył przed jego autem. Popełniania tego typu błędu, z uwagi na własne bezpieczeństwo trzeba kategorycznie unikać.
Innym bardzo poważnym błędem, popełnianym przez kierujących jest ruszanie na przejeździe w momencie gdy podnoszenie zapór nie zostało zakończone. Należy zwrócić uwagę że na fakt, że na przejeździe kolejowym na ulicy Otolińskiej oprócz zapór występuje również sygnalizacja świetlna. Ruszenie w momencie gdy zapory nie podniosły się do końca oznacza wjazd przy nadawanym sygnale czerwonym, co traktowane będzie jako niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej i będzie oznaczać uzyskanie wyniku negatywnego i przerwanie egzaminu. Zasada ta obowiązuje oczywiście na wszystkich przejazdach kolejowych. Nie trudno sobie wyobrazić sytuacje gdy nadmiernie śpieszący się kierowca uderza dachem w podnoszoną dopiero zaporę. Bezwzględnie należy więc poczekać aż podnoszenie zapór zostanie zakończone, nim przystąpimy do dalszej jazdy.