Wjazd na ulicę Piłsudzkiego z wykorzystaniem łącznicy z ulicą Spółdzielczą
Typ: Połączenie dwóch dróg jednokierunkowych
Zasady pierwszeństwa: Znaki drogowe oraz Sygnalizacja świetlna
Słowa kluczowe: znak A-7, linia P-2
Galeria zdjęć
Tak wygląda to miejsce z perspektywy osoby zbliżającej się do niego od strony łącznicy z ulicą Spółdzielczą. Często tworzą się tu zatory, które bardzo mocno utrudniają bezpieczne pokonanie tego miejsca.
Duży kłopot w tym miejscu sprawia właściwy wybór kierunkowskazów do sygnalizowania swych zamiarów. Większość osób zaleca tu, aby na etapie dojazdu do pasa zanikającego mieć włączony kierunkowskaz prawy...
...by tuż przed zmianą pasa na drugi od prawej włączyć kierunkowskaz lewy. Oczywiście należy bacznie obserwować lusterka nim rozpocznie się ten manewr. Istnieje również możliwość bezpośredniego wjazdu na pas prawy lecz wymaga to odpowiedniej wprawy oraz dobrych warunków do obserwacji sytuacji w tym miejscu.
Należy również bacznie obserwować przejście dla pieszych które jest dodatkowym utrudnieniem w tym miejscu. Jeśli w pobliżu znajdują się piesi istnieje duże zagrożenie że zapali się sygnał czerwony.
W dużym ruchu, aby wjechać na drogę trzypasową niezbędne okaże się wykorzystanie pasa zanikającego. Pas niestety jest dość krótki, sytuację dodatkowo komplikuje przejście z sygnalizacją świetlną.
Bezpieczna zmiana pasa będzie dodatkowo wymagać obserwacji sytuacji w lusterkach. Jak widać, duże natężenie ruchu sprawia że trudno płynnie włączyć się w ruch na drodze trzypasowej.
Łącznica zaczynająca się na ulicy Spółdzielczej traktowana jest jako wjazd na skrzyżowanie wielopoziomowe - stąd często występuje na egzaminach państwowych.
Informacje ogólne
Miejsce to jest często wykorzystywane podczas egzaminów państwowych jako że dojazd do niego traktowany jest jako realizację zadania egzaminacyjnego "przejazd przez skrzyżowanie wielopoziomowe". W Płocku nie istnieje alternatywa dla tego miejsca jeśli chodzi o wykonanie tego zadania egzaminacyjnego, stąd pojawia się ono na większości egzaminów. Trudność występująca w tym miejscu polega na tym kierujący wjeżdżający na skrzyżowanie wielopoziomowe łącznicą musi następnie wjechać na drogę trzypasową, na której zazwyczaj występuje duże natężenie ruchu. Do tego celu można wykorzystać krótki pas zanikający, ale dużą uwagę trzeba również zwrócić na sygnalizację świetlną która występuje w tym miejscu w związku z przejściem dla pieszych które jest dodatkowym utrudnieniem.
Możliwość zjechania z łącznicy na drogę trzypasową w dużej mierze zależy od panującego w tym miejscu ruchu. Aby móc to ocenić należy najpierw zająć zanikający pasa ruchu a następnie, obserwując lusterka, starać się zmienić pas ruchu na drugi od prawej. W sytuacji przedstawionej na animacji widać iż kierujący był w stanie zauważyć iż pas drugi od prawej jest wolny, więc dosyć sprawnie przystąpił do jego zmiany. Oczywiście nie należy zapomnieć o obserwacji okolic przejścia dla pieszych. Istnieje możliwość bezpośredniego wjechania na pas drugi od prawej, z użyciem tylko prawego kierunkowskazu, jednak należy bardzo ostrożnie podchodzić do tej możliwości - aby było to bezpieczne należy mieć pewność iż tym pasem nie porusza się inny pojazd, kąt pod którym krzyżują się tu drogi sprawia iż trudno taką pewność osiągnąć.
WAŻNE! Poprawna zmiana pasa ruchu wymaga połączenia właściwej obserwacji z odpowiednią dynamiką. Zbyt wolna zmiana pasa ruchu może skutkować tzw. wymuszeniem pierwszeństwa.
W sytuacji gdy natężenie ruchu jest większe, kierujący po zajęciu pasa zanikającego, zmuszony jest ustąpić pierwszeństwa pojazdom już poruszającym się po pasie ruchu na który zamierza wjechać. Wciąż należy pamiętać o obserwacji okolic przejścia dla pieszych.
Manewr ten wymaga dużej sprawności kierującego oraz równoczesnej obserwacji zarówno sytuacji przed jak i za pojazdem.
Dodatkową trudność w tym miejscu stanowi bliskość przejścia dla pieszych. Przejście to wyposażone jest w sygnalizację świetlną wzbudzaną przez pieszych. Jeżeli kierujący skupiony jest na ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom przed wjechaniem na drugi od prawej pas ruchu może przeoczyć fakt zmiany nadawanego sygnału. Należy więc bardzo bacznie obserwować zarówno sytuacje w lusterku, jak i aktualnie nadawany sygnał świetlny.