Łącznik, ulice Wyszogrodzka, 4 Pułku Strzelców Konnych
Typ: Miejsce nietypowe
Zasady pierwszeństwa: 1)Znaki drogowe
Słowa kluczowe: znak B-20, linia P-2
Galeria zdjęć
Z takiej perspektywy widzi to miejsce osoba zbliżająca się do niego. Droga jednojezdniowa dwukierunkowa przechodzi w dwie drogi jednokierunkowe. Za niezbyt rozległą wyspą znajduje się droga łącząca te dwie drogi jednokierunkowe. To właśnie w tym miejscu wykonywane jest to problematyczne zawracanie.
Po zajęciu lewego pasa na etapie zbliżania się do tego miejsca należy zwrócić baczną uwagę na oznakowanie poziome. Linia podwójna ciągła umieszczona na jezdni nie pozostawia wątpliwości iż jest to odcinek dwukierunkowy, dlatego też należy zająć prawą połowę jezdni. Dodatkowo, znak B-20 STOP w połączeniu z linią bezwzględnego zatrzymania obliguje kierującego do zatrzymania.
Po wykonaniu tego zatrzymania należy przed ruszeniem po raz kolejny spojrzeć na oznakowanie poziome. Na jezdni poprzecznej, na którą kierujący zamierza wjechać znajduje się linia ciągła pojedyncza P-2 rozdzielająca pasy ruchu. Należy więc zająć lewy pas ruchu.
Po wjechaniu na lewy pasy ruchu, wjazd na pas prawy może się odbyć dopiero po przepuszczeniu pojazdów jadących tym pasem ruchu (takich jak biały pojazd pogotowania).
Sporną pozostaje kwestia srebrnego pojazdu oznaczonego strzałką wyjeżdżającego z ulicy Batorego, i ewentualnej konieczności ustąpienia mu pierwszeństwa.
Mimo kompaktowych rozmiarów, miejsce to jest wykorzystywane również podczas szkoleń na wyższe kategorie oraz znajduje się na wyznaczonej trasie autobusów komunikacji miejskiej. "Spotkanie" dwóch takich pojazdów powoduje gigantyczne komplikacje.
Miejsce to można również pokonywać od strony przeciwnej.
W tym wypadku kierujący ma łatwiejsze zadanie - brak tu znaku B-20 STOP a po wjeździe na drogę poprzeczną nie napotka on lini P-2, pojedynczej ciągłej.
Informacje ogólne
Miejsce to jest przykładem jednego z najbardziej nietypowych rozwiązań drogowych na ulicach Płocka. Specjaliści z dziedziny Prawa o Ruchu Drogowym spierają się nie tylko o to czy mamy tu do czynienia z jednym czy dwoma skrzyżowaniami lecz nawet w zakresie przysługującego tu pierwszeństwa przejazdu. Dziwi więc fakt iż miejsce to jest tak często eksploatowane podczas Egzaminów na Prawo Jazdy - wykonywany jest tutaj manewr zawracania. Dużą rolę w prawidłowym pokonywaniu tego skrzyżowania odgrywa oznakowanie poziome, które niestety, już nawet w warunkach deszczowych bywa całkowicie nieczytelne.
Manewrem który jest wykonywany w tym miejscu jest zawracanie. Słysząc polecenie osoba powinna, w pierwszej kolejności, zbliżyć się do środka jezdni co oczywiście należy traktować jako zmianę pasa ruchu. Zaleca się aby ten manewr odbył się tuż za przejściem dla pieszych. Przejeżdżając blisko wyspy należy bardzo uważnie obserwować oznakowanie poziome - linia podwójna ciągła umieszczona na jezdni nie pozostawia wątpliwości iż jest to odcinek dwukierunkowy, dlatego też należy zająć prawą połowę jezdni. Częstym błędem popełnianym przez osoby szkolone i egzaminowane jest próba wjechania "przed" linie ciągłe - tego typu postępowanie skończy się niestety wynikiem negatywnym oraz przerwaniem egzaminu. Po obraniu właściwego pasa ruchu należy zwrócić uwagę na znak B-20 STOP wraz z linią bezwzględnego zatrzymania. Znaki te obligują do bezwzględnego zatrzymania.
Przed ponownym ruszeniem należy dokładnie obserwować sytuacje z prawej strony auta (widząc sytuację z perspektywy kierującego) oraz, ponownie, oznakowanie poziome. Umieszczona na jezdni linia jednostronna ciągła P-2 zabrania bezpośredniego wjazdu na pas prawy. W zawiązku z czym należy najpierw zająć pas lewy, a w dalszej kolejności, zmienić pas ruchu na prawy. Jest to oczywiście typowa zmiana pasa ruchu, należy więc ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się tym pasem oraz zachować wszelkie środki ostrożności związane z tym manewrem.