Zasady pierwszeństwa: 1)Sygnalizacja świetlna 2)Znaki drogowe przy niedziałającej sygnalizacji
Słowa kluczowe: "Rondo", znak C-12 ,wyspa centralna, sygnalizacja świetlna S-1, sygnalizacja świetlna S-2, skręt warunkowy w prawo, znak D-1, znak A-7,
Warto zacząć od wyjaśnienia. Potoczna nazwa "rondo" w realiach polskich przepisów to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", dla jasności przekazu niniejszy opis będzie wykorzystywał obie te nazwy zamiennie.
Miejsce to od dawna cieszy się złą sławą w Płocku. Mimo że skrzyżowanie oznakowane jest znakami C-12 (ruch okrężny) jego kształt wielu kierowcom nie przypomina typowego "ronda", stąd w czasach gdy nie działała tu jeszcze sygnalizacja świetlna, wypadki i kolizje były tu nagminne, a skrzyżowanie zapracowało na tytuł "Rondo Dzwon". Mimo iż, od wielu lat w tym miejscu sygnalizacja świetlna działa praktycznie niezawodnie, liczba wypadków w tym miejscu niestety się nie zmniejsza. Ich geneza zaprezentowana została na jednej z poniższych animacji.
Z perspektywy osoby zdobywającej uprawnienia, skrzyżowanie - podobnie jak każde skrzyżowanie z wyspą - dostarcza problemów w zakresie wyboru pasa ruchu podczas jego pokonywania. Również konieczność zajęcia odpowiedniego pasa przed skrzyżowaniem jest kwestią której nie można pominąć.
W przypadku gdy sygnalizacja świetlna nie działa, należy stosować się do oznakowania. Standardowo, dla skrzyżowań o ruchu okrężnym, każdy wlot jest oznakowany znakiem C-12 "ruch okrężny" oraz znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa"
Opis miejsca
[Kliknij aby powiększyć]
Na wstępie warto zauważyć że skrzyżowanie to zdecydowanie odbiega od tego co mogłoby być nazwane typowym o ruchu okrężnym. Jego prawie kwadratowa budowa powoduje, że kierowcy niekiedy nie są w ogóle świadomi iż poruszają się po rondzie, co przy nieuważnej obserwacji oznakowania może skutkować "wjechaniem pod prąd", po niewłaściwej stronie wyspy centralnej.
Warto zrówić uwagę iż mimo umieszczenia na skrzyżowaniu wielu sygnalizatorów, kierowcy nie do końca chętnie je obserwują co skutkuje wieloma groźnymi sytuacjami. Mimo prób dokładania kolejnych sygnalizatorów przez zarządcę drogi, ten trend niestety się nie zmienia.
Warto nadmienić że w naszych animacjach każdy ze zjazdów oznaczony jest - ze względu na kwestie czytelności obrazu - dwoma sygnalizatorami. W sytuacji rzeczywistej kierujący ma do dyspozycji aż cztery sygnalizatory. Oczywiście, w każdym momencie nadają ten sam sygnał równocześnie, toteż ich brak na naszych animacjach nie jest żadnym problemem.
WAŻNE! Rondo Wojska Polskiego jest skrzyżowaniem praktycznie idealnie symetrycznym - zarówno pod względem geometrii jak i oznakowania poszczególnych wlotów. Oznacza to że wszystkie poniższe animacje pozostają aktualnie, niezależnie od której strony wjeżdżamy na to skrzyżowanie.
Sytuacje drogowe związane z tym miejscem
[Kliknij aby powiększyć]
Zawracanie
Kierujący który porusza się od strony centrum i zamierza zawrócić w pierwszej kolejności, podczas zbliżania się do skrzyżowania, powinien zmienić pas ruchu na lewy (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem). Zbliżając się do skrzyżowania należy mieć włączony lewy kierunkowskaz (zamiar zmiany kierunku jazdy na rondzie powinien być sygnalizowany tak samo jak na każdym innym skrzyżowaniu).
Po przejechaniu "za wyspę" (nigdy nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię, "przed wyspą") kierujący który zamierza zawrócić, powinien najpierw zająć pas najbliższy wyspie, a następnie, niejako zjeżdżając już ze skrzyżowania ma prawo zająć dowolny pas do jazdy na wprost.
W praktyce szkoleniowo-egzaminacyjnej przyjęło się jednak by zjeżdżając ze skrzyżowania zajmować, podobnie jak na animacji, od razu pas prawy. Ten sposób postępowania wynika bezpośrednio z wygody osoby ubiegającej się o uprawnienia. Natychmiastowe zajęcie pasa prawego ułatwia bowiem wypełnianie obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Zajęcie pasa innego niż prawy nie jest błędem ale będzie skutkowało późniejszą koniecznością zmiany pasa na prawy, co oczywiście wiąże się z ryzykiem popełnienia jakiegoś błędu podczas wykonywania tego manewru.
[Kliknij aby powiększyć]
Skręt w lewo
Wykonanie manewru skrętu w lewo w dużej mierze przypomina wykonywanie manewru zawracania, jednakże skrzyżowanie opuszcza się niejako jednym wylotem wcześniej. Dlatego też po uprzednim zajęciu lewego pasa ruchu na etapie dojazdu do skrzyżowania, należy przejechać za wyspę centralną gdzie zajmujemy, tym razem pas najdalszy od wyspy centralnej. Włączony wcześniej kierunkowskaz w tym momencie powinien automatycznie się wyłączyć, a kierujący skrzyżowanie opuscić jadąc już na wprost.
WAŻNE! Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas - nie stanowi to błędu!
Prawy kierunkowskaz "zjazdowy" a rondo Wojska Polskiego
Choć nie jest to do końca uregulowane zapisami prawa, istnieje bardzo pożyteczny zwyczaj używania prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda na której brak lub aktualnie nie działa sygnalizacja świetlna.
Aby zrozumieć tą kwestię należy postawić sobie pytanie po co używany jest ten, nie zapisany w przepisach, kierunkowskaz "zjazdowy". Otóż jego głównym celem jest "pokazanie" kierującym oczekującym na możliwość wjazdu na rondo iż kierujący używający tego kierunkowskazu będzie opuszczał rondo. W związku z nietypową budową (bardzo szerokie pasy rozdzielające jezdnie) ronda Wojska Polskiego oraz obecności na nim sygnalizacji świetlne, używanie kierunkowskazu w tym miejscu nie ma większego sensu i nie jest praktykowane.
Warto jednak pamiętać że na innych rondach bez sygnalizacji świetlnej kierunkowskaz "zjazdowy" będzie bardzo przydatny i konsekwentnie należy go wykorzystywać.
[Kliknij aby powiększyć]
[Kliknij aby powiększyć]
[Kliknij aby powiększyć]
[SYTUACJA PROBLEMOWA] Skąd tu tyle wypadków?
Skrzyżowanie to cieszy się złą sławą, ale niestety, do większości sytuacji niebezpiecznych dochodzi z winy kierujących, którzy wykazują się niewiedzą oraz niefrasobliwością w obserwowaniu wskazań sygnalizacji świetlnej.
Skrzyżowanie to posiada stosunkowo małą wyspę, stąd jeśli kilka samochodów ustawi się przed sygnałem czerwonym, brakuje miejsca dla innych kierujących którzy również chcieliby zająć dany pas ruchu.
Oczekując na zwolnienie miejsca do kontynuowania jazdy, ci kierujący powinni obserwować sygnalizację świetlną, gdyż, jako że znajdują się przed linią warunkowego zatrzymania p-12, niejako są wciąż nią objęci. Niestety, w większości przypadków kierujący są skupieni jedynie na obserwacji pojazdów przed nimi i miejsca, które ich ruch tworzy, zupełnie nie zauważając tego iż sygnał zmienił się już na czerwony (dokładnie tak jak na animacji). Takie sytuacje skutkują wieloma bardzo groźnymi zdarzeniami na drodze, a podczas egzaminu są przyczyną przerwania go z wynikiem negatywnym.