Słowa kluczowe: znak D-1 w połączeniu z tabliczką T-6a, znak A-7 w połączeniu z tabliczką T-6c
Galeria zdjęć
Skrzyżowanie widziane z perspektywy pojazdu zbliżającego się ulicą Banacha.
Pojazdy zaparkowane po prawej stronie utrudniają obserwację.
Skrzyżowanie widziane z perspektywy pojazdu zbliżającego się ulicą Lachmana od strony ustawienia znaku A-7 z tabliczką T-6c.
Podczas wyjazdu od strony ulicy Lachmana gdzie ustawiony jest znak A-7 z tabliczką T-6c konieczne jest właściwe ustawienie - dopiero ono umożliwia obserwację.
Duża trudność sprawia również ocena odległości pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, któremu należy ustąpić pierwszeństwa. Dodatkowo kierujący mają tendencję do bardzo późnego włączania kierunkowskazów lub ich niewłączania. Dalszą jazdę można podjąć po przepuszczeniu wszystkich pojazdów, z którym realnie istnieje zagrożenie wejścia w kolizję.
Informacje ogólne
Skrzyżowanie to jest niezwykle często wykorzystywane podczas egzaminów. Wynika to z faktu że skrzyżowanie to umożliwia realizację istotnych elementów wymaganych progamem egzaminacyjnym gdyż oznakowane jest znakami z tzw. pierwszeństwem łamanym, a przejazd przez tego typu miejsce (zarówno od strony znaku D-1 "droga z pierwszeństwem" w połączeniu z tabliczką T-6a wskazującą rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem jak i od strony znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" w połączeniu z tabliczką T-6c wskazującą rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem) jest obowiązkowym elementem każdego egzaminu.
Kierujący który zbliża się do tego skrzyżowania z zamiarem wykonania skrętu w lewo, powinien zbliżyć się do środka jezdni. W tym celu po wykluczeniu (poprzez obserwację w lusterkach zewnętrznych i wewnętrznym) możliwości spowodowania zagrożenia, należy obrać właściwy tor jazdy. Ważne aby przesunięcie w szerokości jezdni do jej środka odbyło się dynamicznie (oczywiście w sposób dostosowany do sytuacji na drodze).
Skrzyżowanie to jest przykładem miejsca gdzie droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost przez skrzyżowanie.
Ustawione oznakowanie sprawia iż kierujący, nadjeżdżający od strony Otolińskiej, zmuszony jest ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Niestety, widoczność w tym miejscu jest bardzo ograniczona stąd (jest to widoczne na zdjęciu nr.2, w galerii powyżej), jak zostało to przedstawione na animacji, kierujący pojazdem musi nieco zakrzywić swój tor jazdy w prawo (dokładnie tak jak prowadzą go linie przerywane). Jeśli istnieje konieczność ustąpienia pierwszeństwa, należy zatrzymać pojazd tak aby nie utrudnić ruchu kierującemu pojazdem nadjeżdżającym z prawej (pojazd pomarańczowy).
Kluczowym elementem jest więc prawidłowe ustawienie, w innym przypadku niemożliwa będzie skuteczna obserwacja otoczenia drogowego.
Kierujący pojazdem wyjeżdżając od strony ustawienia znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" w połączeniu z tabliczką T-6c wskazującą rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem zmuszony jest ustąpić pierwszeństwa niemal wszystkim uczestnikom ruchu poruszającym się po tym skrzyżowaniu i tym zbliżającym się do niego z którymi ewentualny ruch mógłby prowadzić do kolizji. Kluczowym elementem jest więc, ponownie, właściwe ustawienie się, które umożliwi obserwację.
O ile ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi zbliżającemu się z prawej strony nie przysparza kłopotów o tyle kwestia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka jest dużo bardziej skomplikowana.
Błędem który często popełniają osoby jest próba "zdążenia" przejechania przed tym pojazdem. Skrzyżowanie to jest dość długie i często decyzja ta okazuje się błędna. Ponadto pojazdy te często wyjeżdżają zza zakrętu z prędkością którą trudno jednoznacznie ocenić.
Często zdarza się również, iż kierujący jadący z przeciwka bardzo późno, lub wcale nie używają kierunkowskazu aby zasygnalizować zamiar pokonywania skrzyżowania zgodnie z drogą z pierwszeństwem. Zaleca się zastosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec tych kierujących.
Najbezpieczniejszym więc sposobem pokonania tego skrzyżowania jest opuszczenie go gdy nie zbliżają się już do niego inne pojazdy.